
Administrator bezpieczeństwa danych sprawuje pieczę nad przetwarzaniem informacji o osobach fizycznych – termin ten został wprowadzony w 1997 roku na mocy odpowiednich przepisów prawnych. Jakie kompetencje należy posiadać, żeby sprawować taką funkcję? Dla kogo przygotowano specjalistyczne szkolenia ABI?
Szkolenia ABI – czy powołanie ABI jest obligatoryjne?
Informacje o osobach fizycznych to elementy wyjątkowo chronione, szczególnie współcześnie, kiedy każdy ma dostęp do internetu. To dlatego wprowadzono instytucję administratora bezpieczeństwa informacji, którego rolę może pełnić tylko osoba fizyczna. Przyszły administrator bezpieczeństwa informacji powinien spełniać następujące wymagania: mieć zdolność do samodzielnego kształtowania swojej sytuacji prawnej, korzystać z pełni praw publicznych, posiadać kwalifikacje dotyczące ochrony danych. Dodatkowo potencjalny administrator musi wykazać, że nie był karany za umyślne przestępstwo. Według ustawy wyznaczenie ABI jest fakultatywne.
Szkolenia ABI – dla pracowników upoważnionych do przetwarzania danych
Funkcja administratora bezpieczeństwa informacji polega na kontrolowaniu przestrzegania norm związanych z ochroną danych osobowych. ABI prowadzi również specjalny wykaz danych. Osoby chcące zdobyć kwalifikacje do pełnienia obowiązków ABI mogą wziąć udział w specjalistycznym kursie. W czasie kursu słuchacze poznają najważniejsze terminy, takie jak dane osobowe, administrator bezpieczeństwa informacji (ABI), odbiorca danych osobowych, uzyskują aktualną wiedzę o regulacjach prawnych związanych z ochroną danych, uczą się przygotowywać dokumentację, jak również uczą się jak rejestrować dane. Każdy słuchacz kursu otrzymuje imienny certyfikat ABI potwierdzający posiadane uprawnienia, a także dostęp do materiałów szkoleniowych i szablonów dokumentów.